دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مولفه‌های مدرسه‌ای در نسخه ارتقاء یافته سند تحول بنیادین تقویت می شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جریان ترمیم و بازنگری در سندتحول، اصول هفت گانه‌ای دنبال می‌شود گفت: به عنوان نمونه، بر این اساس، مناسبات سند با مدرسه بهبود می یابد و به نوعی ساده سازی مفهومی سند برای مخاطب مدرسه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ محمود امانی طهرانی در توضیحاتی که پیرامون ترمیم سندتحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه و اظهار کرد: سندتحول از ابعاد مختلف می‌تواند مورد توجه و واکاوی قرار بگیرد. اجرای سند دغدغه همیشگی همه مسئولان از زمان تصویب در سال ۱۳۹۰ بوده است.

وی افزود: ترمیم و اصلاح سند ریشه در فصل هشتم سند دارد و پیش بینی شده است که هر پنج سال یک مرتبه انجام شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه استارت این بازنگری از سال ۱۴۰۰ زده شده و تاکنون در حال انجام است اظهار کرد: یک سوال مهم این است که انتظار می‌رود سندتحول بنیادین در عرصه مدرسه چه کارکردی و در پی آن چه تغییراتی داشته باشد. بخشی از راهکارهای سندتحول ناظر بر فعالیت های مدرسه‌ای است.

امانی طهرانی ادامه داد: فاز مطالعاتی لازم برای بازنگری سند انجام شده است. اکنون در مرحله دوم به دنبال اعمال گزاره‌های استخراج شده در سند هستیم و در مرحله سوم برای تصویب در مراجع ذی ربط ارسال می‌شود. حجم گسترده کار در مرحله اول برای جمع آوری داده‌ها، زمان زیادی به خود اختصاص داد و این یک علت طولانی شدن، فرایند ترمیم سند است.

وی با اشاره به اینکه در جریان بازنگری در سندتحول، اصول هفت گانه‌ای دنبال می‌شود گفت: به عنوان نمونه، بر این اساس، مناسبات سند با مدرسه بهبود می یابد و به نوعی ساده سازی مفهومی سند برای مخاطب مدرسه‌ای انجام می‌شود. گروهی از افراد انتظار دارند سند کاملا جدیدی ارائه شود، اما فعلا روند کار این نیست و سند باید به نقطه روشنی برسد و سپس در آینده به جمع آوری ایده های نوآورانه دیگری برای خلق سند جدیدی فکر کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شاخص پذیر کردن اجرای سندتحول بنیادین اظهارکرد: سه دسته شاخص داریم؛ نخست شاخص‌هایی که از قبل از سندتحول داشتیم و مدام در حال تکمیل و توسعه است و اکنون به ۳۰ شاخص رسیده است. دسته دوم، شاخص‌های منبعث از سند به عنوان شاخص‌های برنامه‌ای است. دسته سوم شاخص‌های مدرسه‌ای هستند که رگه‌ها و زمینه هایی از بقیه شاخص‌ها در آنها وجود دارد، که آنها را به طور خاص دنبال و تقویت می‌کنیم که سند در سطح مدرسه اجرایی شود.

تقویت مولفه‌های مدرسه‌ای در نسخه ارتقاء یافته سند تحول بنیادین

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه به اجرای سندتحول بنیادین از دو منظر می‌توان نگریست گفت: گروه نخست معتقدند اقدامات قابل ذکری در زمینه اجرای سند اجرا شده است و گروه دوم مردم، خانواده ها و مسئولان عالی هستند که می‌پرسند اگر سند اجرا شده، آیا امروز حال مدارس ما حال بهتری دارد و آیا نباید آموزش و پرورش ما خروجی بهتری داشته باشد؟

وی افزود: از منظر گروه اول همواره فهرست مطولی از اقدامات انجام شده قابل ارائه است که البته خیلی از آنها حقیقت دارد و درست است، اما نکته این است که از قِبل اجرای این برنامه‌ها، خروجی مطلوبی محقق نشده است.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه مولفه‌های مدرسه‌ای در نسخه ارتقاء یافته سند تحول بنیادین تقویت می شود ادامه داد: امروز هم در فیزیک مدرسه، هم در زمان کار مدرسه به گونه‌ای که نیاز به دو و سه شیفت نباشد، در تجهیزات مدرسه و در باب نیروی انسانی با استانداردهای سطح بالا کمبودهای فراوانی داریم و تمام اینها عرصه های کار جدی در آموزش و پرورش است. این کمبودهای انباشته باعث می‌شود اجرای سند یعنی داشتن خروجی‌ها با استاندارد سند، خروجی قابل توجهی نباشد. باید تصمیم ملی برای جبران کمبودهای نظام آموزشی کشور اتخاذ شود. لازم است منابع مالی و غیرمالی کفایت کننده‌ای برای این امر درنظر گرفته شود. اگر این اتفاقات بیفتد شاهد خواهیم بود که به تدریج حال مدارس هم بهتر می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش به اجرای سندتحول لطمه زده است گفت: شورای عالی، شعبه مجلس است و نمی‌تواند وارد عرصه مدیریت شود. فصل هشتم سند مدیریت، اجرای سند را بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته است.

سند تحول بنیادین